Gebrek aan nieuwsgierigheid kost je organisatie geld
Beste kijkers,
In deze serie van zes videos leer ik jullie om resultaatgericht creatief te denken. Creatief denken is een van de belangrijkste vaardigheden om onderscheidend te kunnen zijn in deze snel veranderende wereld.
De bedenker van klittenband vroeg zich of hoe het kon dat klitten, van die balletjes, zo moeilijk uit zijn kleding en de vacht van zijn hond te krijgen waren. Hij ging op onderzoek uit. Vragen die hij stelde waren: waarom is dat zo? Hoe werkt dat? Onder welke omstandigheden? Wat kan ik er aan hebben? Hij bedacht klittenband.
Deze video, nummer een van zes, gaat over ‘nieuwsgierigheid’. Wat is nieuwsgierigheid en wat brengt nieuwsgierigheid jouw organisatie?
Nieuwsgierigheid is een belangrijke aanjager voor creatief denken. De meeste innovaties starten met een vraag. Waarom is dat zo? Hoe kan dat anders? En een heel belangrijke: waarom werkt het niet?
Nieuwsgierigheid is natuurlijk onderzoekend gedrag. Het leidt tot verkenning, onderzoek en leren. Zonder nieuwsgierigheid leer je niet, als je niet meer leert sta je stil. Als je stil staat word je ingehaald door anderen. En dat is nu precies wat je niet wilt, toch?
Moeten we dan als een klein kind 100 keer per dag, waarom vragen? Ja, eigenlijk wel. Waarom niet?
Want: wat levert nieuwsgierigheid op?
Nieuwsgierigheid zorgt dat je nieuwe denkrichtingen verkent. En nieuwe denkrichtingen zijn pure noodzaak bij het bedenken van nieuwe producten, diensten of processen.
Een praktische oefening: bij het volgende liedje dat je hoort, stel je zelf de volgende vragen:
- waar gaat het lied over?
- wat weet je over de zanger?
Zo train je je nieuwsgierigheid.
Nu kun je gelijk aan de slag om jouw creatieve denkproces te versterken.
Heb jij ook twinkels in je ogen gekregen na het kijken van deze video, kijk dan ook onze volgende video. Die gaat over kinderlijke verbeeldingskracht.
Abonneer je nu op ons Youtube kanaal zodat je geen video meer hoeft te missen.
Na het kijken van deze zes videos ben je in staat om met een vernieuwde blik naar jouw business te kijken. Je bedenkt makkelijker onderscheidende ideeën voor nieuwe producten, diensten of processen.