Design Thinking
- Merk je dat innovatie van nieuwe producten, diensten en processen stroef loopt?
- Zoek je naar manieren om de organisatie in beweging te krijgen?
- Kom je steeds op dezelfde oplossingen uit en blijf je vast zitten?
- Vind je dat mensen in je organisatie meer eigen initiatief en creativiteit mogen tonen?
- Blijven klanten je verrassen met wat ze graag zouden willen, in plaats van andersom?
- Spelen er complexe problemen in je organisatie en je weet niet hoe je ze kunt aanpakken?
Is het antwoord op meerdere vragen ‘ja’, dan is Design Thinking een verfrissende en effectieve methode om kennis mee te maken. Het vergroot innovatiekracht en ondernemend gedrag in je organisatie.
Wat is Design Thinking?
Design Thinking is een manier van innoveren waarbij de mens centraal staat. Het integreert creatief denken en intuïtief denken met analytisch denken. Met name dit laatste is sterk ontwikkeld bij ‘ons’ volwassenen. Alléén met analytisch denken echter, kunnen complexe problemen niet meer opgelost worden. Daarvoor zijn ze vaak te veel omvattend. Er vinden om ons heen zo snel veranderingen plaats, dat er meer nodig is dan alleen analytisch denken.
Het gebruiken van ons natuurlijke vermogen van creatief denken kan daarbij helpen. Iets wat we als kind goed konden en ergens onderweg uit het oog zijn verloren. In combinatie met onze sterke analyse vaardigheden kunnen we complexe problemen succesvol aanpakken.
De essentie van Design Thinking gaat over het mensgericht oplossen van vraagstukken. Over het kunnen inleven in het perspectief van verschillende ‘stakeholders’. Op basis van de informatie die daar uitkomt, bedenken we met behulp van creatieve denktechnieken krachtige oplossingen om ‘business cases’ succesvol op te lossen. Dit proces bestaat uit vijf stappen.
De vijf stappen van Design Thinking
Tijdens de trainingen doorlopen we de volgende stappen:
- Het écht begrijpen van de klant. Dit is de empathiefase.
- Het écht begrijpen en formuleren van het vraagstuk. Dit is de definitiefase.
- Het bedenken van veel ideeën voor het vraagstuk. Dit is de ideegeneratiefase.
- Het kiezen van de beste ideeën en hiervan testbare prototypen maken. Dit is de prototypefase.
- Het testen en valideren bij klanten van de prototypen. Dit is de test-en valideerfase.
Design Thinking toepassen betekent constant leren, het loslaten van bestaande patronen en testen van nieuwe oplossingen. Het is een niet- lineaire methode waarbij het gezamenlijk resultaat belangrijker is dan de juiste volgorde van processtappen. Daarnaast is het een kort-cyclishe methode. Het gaat erom dat je zo snel mogelijk inzichten opdoet bij de juiste stakeholders. Deze daarna toetst, valideert en weer aanpast. Dit herhaal je een aantal keer. Zo kom je snel op de juiste oplossing voor je klanten. Bovendien vergroot je op deze manier innovatiekracht en ondernemend gedrag in je organisatie.
Wat heeft de organisatie er aan?
Hogere omzet en winst op producten en diensten.
Producten die beter aansluiten op wensen van klanten.
Versnelling in innovatieprojecten.
Tevredenheid van klanten stijgt.
Samenwerking met klanten neem toe.
Complexe problemen worden eindelijk opgelost.
Medewerkers leren creatief denken. Van blijven doen wat je deed, naar oplossingen buiten gebaande paden.
Meer tevredenheid over interne innovatieprojecten bij medewerkers.
Verhoogd ondernemend gedrag bij medewerkers.
“Een “interactieve creatieve denkrollercoaster” was mijn eerste reactie na afloop van de leerzame en interessante Design Thinking training. Gedurende een krachtige training van een week, wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden het Design Thinking proces doorlopen. Door deze werkwijze biedt de training handvaten ter ondersteuning van verschillende processen binnen de organisatie. Aanvankelijk volgde ik de training met mijn collega’s om door middel van het Design Thinking proces meer structuur te krijgen in ons innovatieproces. Al snel kwam ik er achter dat de training meer te bieden heeft dan handvaten hiervoor. Structuur in overleg (Zes Denkhoeden van De Bono), stimulatie van creatieve delen van het brein (d.m.v. simpele actieve werk- en communicatie vormen) en aanspreken en bespreken van het “gevoel” zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Wat mij betreft is deze training een aanrader en biedt het tools en vaardigheden die iedere organisatie kan helpen om creatief voortstuwingsvermogen te genereren. De hoeveelheid informatie die we deze week aangereikt hebben gekregen, was precies goed om met zijn allen met een voldaan gevoel de positieve energie uit de training over te brengen binnen onze organisatie! Kapitein der mariniers”.
Design Thinking trainingen.
TWNQL verzorgt meerdere Design Thinking trainingen; van een, twee en vijf dagen. Om kennis te maken is onze proeverij van een dag aan te raden. De proeverij wordt ervaren als een intensieve, inspirerende en op resultaat gerichte dag!
Deze dag is zeer geschikt voor directies, managers, professionals en adviseurs die praktische handvatten willen om de organisatie op een hoger innovatieniveau te tillen. Om de vaardigheden goed te borgen, is het verstandig om meerdere medewerkers tegelijk aan de training te laten deelnemen.
Al onze trainingen zijn praktisch én resultaatgericht. Deelnemers worden zowel op kennis, vaardigheden en mindset uitgedaagd.
TWNQL resultaat na de Design Thinking training
Naast een gegarandeerde TWNQL (twinkel) in de ogen, ben je na de training in staat om:
- Tot de kern van een vraagstuk te komen met behulp van effectieve communicatietechnieken.
- Inzicht te krijgen in drijfveren, fricties en behoeften van de eindgebruiker.
- ‘De reis’ van een klant in kaart te brengen en om te zetten in nieuwe kansen.
- Onderscheidende creatieve denktechnieken te gebruiken zodat je buiten je gebaande paden kunt denken.
- Ideeën om te zetten naar concepten en die visueel te maken.
- In te schatten wat jij en je organisatie aan Design Thinking hebben.
Hoe lang, waar, wanneer en hoeveel kost het?
Trainingsdagen zijn van 9:00 tot 17:00 uur. Wij maken gebruik van diverse locaties in Noord Brabant (rondom Eindhoven en Den Bosch) en Utrecht. Afhankelijk van waar de meeste deelnemers vandaan komen, maken we daarin een keuze.
De eendaagse training (open inschrijving) kost € 485 (ex btw) per persoon inclusief trainingsmateriaal, eten en drinken. Naast open inschrijvingen is de training Design Thinking uitermate geschikt als in-company training. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.