Hét Pinokkio-effect
Het Pinokkio-effect!
Voor briljante innovaties kijk je verder dan je neus lang is.
Herkenbaar? Het gevoel dat er tijdens een brainstorm binnen de gebaande paden gedacht wordt. Er komen geen echte nieuwe, onderscheidende en originele ideeën uit. Er wordt niet verder gekeken dan de neus lang is…
Iedereen heeft wel een beeld bij de sprookjesfiguur Pinokkio, de jongen met die lange neus. Als ik je vertel om bij brainstorm sessies en innovatiesessies verder te kijken dan je neus lang is, kan Pinokkio je helpen.
Waarom Pinokkio?
In het sprookje verzint Pinokkio een verhaal om bevrijd te worden uit een kooi. Bij elke leugen groeit zijn neus. Dit deel van het sprookje kun je projecteren op het innovatieproces.
Met zijn allen zitten we in een kooi, de realiteit die begrensd wordt door beschikbare budgetten en tijd. Dit is ons referentiekader dat door ons brein wordt herkend en bewaakt. Het bedenken van gekke, rare, abnormale, kostbare, fantasierijke ideeën die nodig zijn om te kunnen innoveren, krijgen van ons brein dan ook weinig kans. We moeten moeite doen om het referentiekader los te laten en grenzen te verleggen.
Het verder kijken dan je neus lang is, helpt daarbij. Hoe meer wij verzinnen, hoe langer onze neus wordt, zoals in het sprookje van Pinokkio. Hoe langer onze neus wordt hoe verder wij gaan kijken. Dit noem ik in mijn innovatietrainingen ook wel het stretchen van de organisatie.
Het Pinokkio-effect
Die lange neus van Pinokkio is voor Spaanse wetenschappers aanleiding geweest om te gaan onderzoeken hoe het komt dat je aan iemands neus kunt zien of hij liegt. De uitkomst is dat het deel van de hersenen waar bewustzijn en de regulering van lichaamstemperatuur plaatsvindt, mogelijk verantwoordelijk is voor de temperatuurveranderingen. Wanneer iemand een leugen vertelt, neemt de activiteit in dit gebied namelijk toe. Dit wordt het Pinokkio-effect genoemd.
Stretch je organisatie
Laat je neus dus gloeien dan groeien de ideeën. Verzin en fantaseer er op los want juist de ingevingen die in eerste instantie niét aansluiten bij wat je al hebt, leveren innovatieve oplossingen op. Dan ben je je organisatie aan het stretchen. Uitvinder Albert Einstein zei het al: “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” Dat is juist wat we niét willen als we willen innoveren! Voor briljante innovaties kijk je verder dan je neus lang is.
Rex Bierlaagh is een resultaatgericht innovatie-expert. Met het REGIE Innovatieprogramma traint, coacht en faciliteert Rex organisaties bij innovatieprojecten voor het bedenken van nieuwe producten en diensten. REGIE (Resultaatgericht Innoveren) is een krachtige, gestructureerde en op resultaat gerichte innovatiemethode. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken en uitvoeren”.