Experimenteer er op los. Vier je fouten!
Beste kijkers,
In deze serie van zes videos leer ik jullie om resultaatgericht creatief te denken. Creatief denken is een van de belangrijkste vaardigheden om onderscheidend te kunnen zijn in deze snel veranderende wereld.
Een van de meest succesvolle bedrijven is Google. Toch kent Google ook mislukkingen.
Google Glass bijvoorbeeld. Bij het toetsten bleek dat de gebruiksvriendelijkheid en het nut bij een breed publiek, de gemiddelde consument tegenviel.
Was het product daarmee mislukt? Nee. Wat had Google geleerd? Dat het voor een breed publiek nog niet geschikt is. Wat nog meer? Dat het voor het in kaart brengen en koppelen van veel informatie wel heel geschikt is. De experimenten verschoven naar een ander type publiek die veel informatie kregen en moesten interpreteren. Orderpickers in distributie centra bijvoorbeeld. Zij kunnen een Google Glass heel goed gebruiken.
Deze video gaat over ‘experimenteren’, wat is dat? En wat kun je er morgen mee doen?
Resultaatgericht creatief denken doe je niet voor niks. Je wil iets bedenken dat onderscheidend is en waarde toevoegt voor je doelgroep.
Maar hoe weet je dat dan?
Punt is dat je bij het bedenken van nieuwe ideeën nooit precies weet hoe je ze moet vormgeven en of ze werken. Dat weet de doelgroep veel beter.
Wat ik vaak zie is dat mensen in organisaties niet graag experimenteren. Wat nu als het niet lukt? Naast het mogelijke persoonlijke gezichtsverlies zou je ook nog bij de baas verantwoording moeten gaan afleggen.
Een mislukking voelt niet prettig. Het allerbelangrijkste is dat je durft te leren van fouten. Een belangrijke vraag binnen resultaatgericht creatief denken is dan ook: wat kunnen we hier uit leren? (in plaats van stomme fout, niet meer doen eh!).
Ga een mislukt experiment beschouwen als leerpunt.
Wat het je brengt is dat nieuwe producten, diensten en processen veel beter aansluiten bij je doelgroep. En dat is precies wat je wil.
Een speelse tip: bij elke mislukt experiment trakteer je. Noem het appelflap- of wortelmomenten of zo. Maak het speciaal en maak er een lerend moment van.
Zo train je je omgeving in het lerend opstellen bij experimenten. Zo leert je omgeving dat fouten maken mag en zelfs leuk is.
Nu kun je gelijk aan de slag om jouw creatieve denkproces te versterken.
Heb jij ook twinkels in je ogen gekregen na het kijken van deze video, kijk dan ook onze volgende video. Die gaat over trends en creatieve ideeën.
Abonneer je nu op ons Youtube kanaal zodat je geen video meer hoeft te missen.
Na het kijken van deze zes videos ben je in staat om met een vernieuwde blik naar jouw business te kijken. Je bedenkt makkelijker onderscheidende ideeën voor nieuwe producten, diensten of processen.