Groeien met je organisatie. 3 tips.
Groeien met je organisatie. 3 tips.
Speel jij nog met yoghurt? Vind je dat een rare vraag en vraag je je af wat dat met groeien met je organisatie te maken heeft?
Wat ik probeer te doen is je verbeeldingskracht te prikkelen.
Verbeeldingskracht zorgt voor vooruitgang.
Volgens vooraanstaande wetenschappers (Reeves en Fuller) is verbeeldingskracht een belangrijke reden voor vooruitgang en innovatie. Bovendien is het een eigenschap waarmee wij ons als mensen, voorlopig, onderscheiden van onze toekomstige elektronische mede leefgenoot (robots).
Kortom: verbeeldingskracht is een onmisbare vaardigheid…en zorgt voor: groeien met je organisatie.
In gesprekken met organisaties over zakelijke creativiteit en innovatie valt het mij op dat er enorm weinig ruimte is voor verbeeldingskracht. Er is daarentegen veel ruimte voor protocollen, standaarden en alles zo snel mogelijk en zo doeltreffend mogelijk doen. Logisch misschien, want tijd is geld.
Toch werp ik altijd het ‘verbeeldingskracht’ balletje op. De vraag die ik stel is:
“Wat zou er nu gebeuren als je meer tijd neemt voor verbeeldingskracht?”
– Dat zou de routine doorbreken.
– Dat zou plezier kunnen geven.
– Dat zou tot nieuwe inzichten en nieuwe richtingen kunnen leiden voor onze organisatie.
– Dat zorgt voor meer impact en groei in onze markt.
Zomaar wat antwoorden die spontaan door de lucht zoeven. Dat zijn ook precies de dingen die ze graag willen bereiken.
Als verbeeldingskracht = groei. Hoe dan?
Hierbij drie tips om dat voor elkaar te krijgen.
3 tips voor meer verbeeldingskracht.
1. Speel.
Spelen bevorderd de ‘verbeeldingskrachtspier’. Dit kunnen serious games zijn, dan zit er naast plezier nog een ‘nut-element’ in. Dit kan ping pongen, schommelen, tikkertje, met lego spelen, naar muziek luisteren, met yoghurt spelen, zingen etc. zijn. Het enige wat je hoeft te doen voor inspiratie is naar kinderen te kijken. Spelen ontspant en zorgt dat je met een frisse blik weer naar zaken kunt kijken.
2. Droom.
De ‘droomvraag’ is een ‘vaste’ vraag die ik stel om innovatieteams uit gebaande paden te krijgen. Simpel:”Wat als alles zou kunnen, er zijn geen restricties, hoe zou je dit probleem, deze situatie dan kunnen oplossen?”.
Als je zorgt voor een sfeer waarbij mensen echt alles mogen zeggen wat in ze op komt, dan zul je verrast zijn van de antwoorden. Hoezo geen verbeeldingskracht?
2. Bouw.
Bouwen mag je ruim nemen. Dit kan tekenen zijn, een rollenspel, een legowerkstuk, een knutselstuk, een aansprekende rap (muziek). Op het moment dat je je handen (lichaam, stembanden) het werk laat doen, ontstaat er wat moois. De inhoud (probleem, context, uitdaging, mogelijke oplossing) zit vaak al ergens in je brein of heb je bedacht tijdens een professionele brainstorm. Het doordenken daarop, draagvlak krijgen en het associeren daarop krijgt vleugels als je het uit gaat beelden.
Wil jij verbeeldingskracht stimuleren?
Neem dan gerust contact op, geheel vrijblijvend natuurlijk.
Rex Bierlaagh is een resultaatgericht innovatie-expert. Met het REGIE Innovatieprogramma traint, coacht en faciliteert Rex organisaties bij innovatieprojecten voor het bedenken van nieuwe producten en diensten. REGIE (Resultaatgericht Innoveren) is een krachtige, gestructureerde en op resultaat gerichte innovatiemethode. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken en uitvoeren”.