Innovatie versnellen. Drie tips!
Innovatie versnellen. Drie tips!
De vraag: hoe komen we aan innovatieve ideeën?, is een veel gestelde vraag aan mij als innovatieversneller.
Het allerbelangrijkste is dat je buiten de bestaande denkpatronen gaat denken. Wellicht een open deur en daarom ook zo enorm uitdagend. Een wijs man zei ooit: “als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Hoe daag je je bestaande denkpatronen uit?
Drie tips:
1. Vlieg ‘wilde ganzen’ in.
Een beproefde methode. Een rol die ik zelf ook regelmatig vervul. Een wilde gans is iemand die meedenkt zonder verstand te hebben van de materie. Iemand die met een frisse blik tegen de business case en op te lossen problemen aan kijkt. Wat ik merk is dat ik zonder de precieze inhoud te kennen, toch veel input kan leveren aan het openbreken van bestaande denkpatronen door simpelweg originele ideeën aan te brengen. De inhoudelijke experts en professionals maken de doorvertaling naar hun business wel.
2. Betrek belangrijke ‘stakeholders’ (belanghebbenden).
Bijvoorbeeld klanten, inkooppartners, leveranciers etc. Zij bekijken ‘jouw’ producten en diensten vanuit een ander perspectief. Op het moment dat je andere perspectieven toe laat, komen er ook nieuwe denkrichtingen te voorschijn. Het samen verkennen van deze nieuwe richtingen brengt vaak nieuwe ideeën buiten de gebaande paden op.
3. Trends en ontwikkelingen actief in zetten.
Trends en ontwikkelingen dagen bestaande patronen uit. Werk bij voorkeur met trends en ontwikkelingen van ver buiten je sector. Stel je zit in de mediawereld. Zoek dan naar trends uit bijvoorbeeld de mobiliteit sector. Hoe zou je het gegeven ‘leasen’ (trend: private lease neemt toe in de mobiliteit sector) kunnen inzetten in jouw sector? Gebruik je verbeeldingskracht. Gegarandeerd dat je ideeën bedenkt die je eerst niet had.
Rex Bierlaagh is een resultaatgericht innovatie-expert. Met het REGIE Innovatieprogramma traint, coacht en faciliteert Rex organisaties bij innovatieprojecten voor het bedenken van nieuwe producten en diensten. REGIE (Resultaatgericht Innoveren) is een krachtige, gestructureerde en op resultaat gerichte innovatiemethode. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken en uitvoeren”.