Moet je een creatieveling zijn voor innovatie?
Moet je een creatieveling zijn voor innovatie?
Laatst liep ik al lezend tegen de volgende zin aan:
“Je hoeft geen creatieveling te zijn voor innovatie”.
Die zin zette mij aan het denken. Innovatie en creativiteit gaan toch hand in hand?
Lekker spelen met yoghurt.
Waar het artikel over ging, was dat iedereen in de basis creatief is. Als kind bouwde je met blokken, speelde je met poppen, experimenteerde je met yoghurt, deed je rollenspellen en speelde er vrolijk op los. Met verbeeldingskracht en volop verhalen vertellend. Puur creatief gedrag!
Dat verdwijnt niet zo maar. Dat is ‘gewoon’ een programma blokje in ons DNA. Als volwassenen zijn we dus al creatief. We hebben allemaal het vermogen om op creatieve oplossingen te komen.
Ik kan me daar volledig in vinden. Wat mij betreft hoef je dus geen creatieveling te zijn voor innovatie.
Creatief denkvermogen weer aan zetten.
Wel merk ik, als ik met projectteams aan innovaties werk, dat we dat creatieve denkvermogen weer ‘aan’ moeten leren zetten.
Als het ware de mentale knoppen ‘creatief denken’, ‘we gaan lekker spelen’ en ‘het mag ook fout gaan want daar leren we van’ een flinke zet geven.
Daar begint vaak het echte harde werken als innovator en als innovatieteam. In feite gaat innovatie over het resetten van gedrag dat we wel al hadden en gaande weg uit het zicht verloren zijn.
Resetten ‘kinderlijk gedrag.’
Dit is wel precies het ‘kinderlijke’ gedrag dat je nodig hebt om echt uit de gebaande paden te kunnen denken en op die manier originele, nieuwe richtingen te vinden voor je organisatie.
Durf jij nog met yoghurt te spelen?
Wil jij nieuwe richtingen vinden voor je organisatie? Zodat je aan de top van de markt mee blijft spelen.
Is het antwoord op beide: JA!
Neem dan gerust contact op, geheel vrijblijvend natuurlijk.
Rex Bierlaagh is een resultaatgericht innovatie-expert. Met het REGIE Innovatieprogramma traint, coacht en faciliteert Rex organisaties bij innovatieprojecten voor het bedenken van nieuwe producten en diensten. REGIE (Resultaatgericht Innoveren) is een krachtige, gestructureerde en op resultaat gerichte innovatiemethode. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken en uitvoeren”.