Stretchend denken
Beste kijkers,
In deze serie van zes videos leer ik jullie om resultaatgericht creatief te denken. Creatief denken is een van de belangrijkste vaardigheden om onderscheidend te kunnen zijn in deze snel veranderende wereld.
JFK stelde: we are going to the moon. Wat heeft dat opgeleverd? Het daagde de wetenschap uit om nieuwe uitvindingen te bedenken.
Bushaltes bouwen in een tehuis voor demente ouderen was een raar idee. Het zorgde er wel voor dat de bewoners makkelijk terug te vinden waren.
Deze video gaat over ‘stretchend denken’. Wat is stretchend denken en wat brengt stretchend denken jouw organisatie?
Stretchend denken is ideeën bedenken die schijnbaar niet kunnen en die schijnbaar niet normaal zijn. Het zijn ideeën die afwijken van het bekende. Het zijn rare ideeën. Ik noem dat ook weleens marsmannetjes ideeën.
Ze zijn makkelijk te herkennen. Een team reageert er op, vaak gelach en ook opmerkingen als, dat kan nooit, of ben je nu helemaal gek geworden.
Onze hersenen zijn niet ingericht op rare ideeën. Dat roept weerstand op, letterlijk. Voel je weerstand op een idee dan weet je dat je wat te pakken hebt. Je hebt dan dus stretchend gedacht.
Wat levert het op?
Stretchend denken zorgt voor nieuwe denkrichtingen. Nieuwe denkrichtingen zijn pure noodzaak bij het bedenken van nieuwe producten, diensten of processen.
Een makkelijke manier om je hersenen aan te zetten om stretchend te denken is wensdenken. Zou het niet prachtig zijn als ik morgen kan vliegen? Zou het niet prachtig zijn als al mijn klanten morgen het dubbel uitgeven. Zou het niet prachtig zijn als ons product morgen tweemaal zo snel werkt.
Zo train je stretchend denken.
Nu kun je gelijk aan de slag om jouw creatieve denkproces te versterken.
Heb jij ook twinkels in je ogen gekregen na het kijken van deze video, kijk dan ook onze volgende video. Die gaat over kinderlijke verbeeldingskracht.
Abonneer je nu op ons Youtube kanaal zodat je geen video meer hoeft te missen.
Na het kijken van deze zes videos ben je in staat om met een vernieuwde blik naar jouw business te kijken. Je bedenkt makkelijker onderscheidende ideeën voor nieuwe producten, diensten of processen.