Wees geen egotripper maar een egostripper!
Wees geen egotripper maar een egostripper!
2 tips die ervoor zorgen dat jij de beste ideeën uit jouw klant haalt.
Herken je dit? Je vertelt iemand over iets dat je hebt meegemaakt en tijdens het praten onderbreekt de luisteraar jou met opmerkingen over zijn eigen ervaringen met hetzelfde onderwerp. Jouw verhaal wordt door de ander overgenomen en vaak gaat het gesprek dan ook nog een andere kant op dan bedoeld. Dit gebeurt regelmatig, niet alleen in privé situaties maar ook in business en niet alleen door een ander maar ook door jezelf. Hierdoor geef je de ander niet de gelegenheid te vertellen wat hij echt zou willen. Let er maar eens op, het komt vaker voor dan je denkt.
Kijken, luisteren, observeren en doorvragen.
Velen hebben dus last van egotripperij, weliswaar in verschillende mate en vaak onbewust. Het is belangrijk om er bewust van te zijn als je in gesprek bent met een (potentiële) klant op zoek naar nieuwe mogelijkheden. In onderzoeksgesprekken op zoek naar nieuwe producten of diensten staat het perspectief van de klant centraal. Kijken, luisteren, observeren en doorvragen zijn essentiële vaardigheden die je nodig hebt in communicatie, zeker als je op zoek bent naar een nieuw product of een dienst.
Tip 1. Objectief zijn en blijven.
Deze basisvaardigheden in communicatie zijn belangrijk tijdens innovatieprojecten, aangevuld met objectiviteit. Dit is tip 1. Laat je klant zijn hele verhaal vertellen en stoor hem niet met je eigen associaties, visie en ervaringen. Je bent bezig zijn ‘pijnpunten’ in beeld te krijgen zodat je samen kunt zoeken naar het voor hem best passende nieuw product of nieuwe dienst.
Tip 2. Vul niet zelf in, stel vragen.
Wat de klant wil is meestal niet een-twee-drie duidelijk. Het verhaal mist misschien details of een grotere context. Dat breng mij bij tip 2. Stel vragen als het hele verhaal is verteld. Vraag naar de achtergronden. Vul de achtergrond en de ontbrekende details niet zelf in. Stel ook de vraag waar hij tegenaan loopt bij het uitvoeren van zijn dagelijkse taken. Kortom, stel de juiste vragen op het juiste moment zonder te suggereren. Wees geen egotripper maar een egostripper!
Egostrippen, hoe doe je dat?
Het loslaten van je eigen mening, objectief luisteren naar iemand en gerichte vragen stellen is niet zo eenvoudig. Dit vergt oefening in het doorbreken van bestaande communicatie- en gedragspatronen. Wat goed werkt is om dit samen met een collega te oefenen, met een observator erbij. Deze persoon ‘mag’ gericht ingrijpen bij het ‘overnemen’ van een verhaal of ‘het zelf invullen’ van ontbrekende details. Als je dit egostrippen goed onder de knie hebt, dan haal je de beste ideeën uit je klant. Samenwerken bij het ontwikkelen van nieuwe producten wordt zo nog leuker.
Rex Bierlaagh is een resultaatgericht innovatie-expert. Met het REGIE innovatieprogramma traint, coacht en faciliteert Rex organisaties bij innovatieprojecten voor het bedenken van nieuwe producten en diensten. REGIE (Resultaatgericht Innoveren) is een krachtige, gestructureerde en op resultaat gerichte innovatiemethode. “Ik krijg twinkels in mijn ogen als mensen weer “kinderlijk” creatieve ideeën durven te bedenken en uitvoeren”.